Tässä nyt monen kuukauden verran olen miettinyt omaa syömistäni.
Eilen huomasin kauhukseni ajattelevani kaikkia maailman herkkuja, mutta pystyin pitämään itseni kurissa kello neljästä ilta yhdeksään enkä käynyt ostamassa minkäänlaista naposteltavaa.

Minulla on paha tapa syödä, mitkä tahansa herkut siltä istumalta, oli kyseessä karkit, keksit tai kaakaojuoma, kyllä hyvät ihmiset sitäkin voi juoda niin paljon kuin on maitoa ja maidon loputtua syödä pelkkää jauhetta). Huomaan outoa samankaltaisuutta lukiessani syömishäiriöisten blogeja.

Olen tiennyt jo monen vuoden ajan, että minulla on vaikeuksia karkin ja suklaan suhteen. Olen kuitenkin pystynyt pitämään sen kurissa karkkilakoilla ja muilla rajoituksilla. Kyseisten rajoitusten takia minulle onkin syntynyt uusi, omastamielestäni vaikeampi syömishäiriö, tai oikeastaan juomishäiriö. Nimittäin energiajuomat.

Olen maistanut lähes kaikkia ja juonut niin monia että tiedän mitä tietyt merkit ja desi määrät minulle aiheuttavat. Tämäkin on kausiluontoinen addiktio. Noin kerran kuussa ihan epähuomiossa alennun ostamaan energiajuomaa ja siitäkös riemu repeää. Joudun noin viikon verran ostamaan joka toinen jos en joka päivä uuden juoman, kunnes addiktio loppuu eikä minun tee yhtään mieli mitään energiajuoman tapaistakaan moneen viikkoon.

Minulle ehdotettiin kahvinjuonnin aloittamista energiajuoma tilalle, mutta kahvihan on helvetin pahaa.
Energiajuoma häiriöni ei siis ole kovin kauhea, vaikka kalliiksi tuleekin.

Karkinsyöntini sitä vastoin... Siitä ei pääse eroon. Lähes kaikki tietävät minun syövän paljon karkkia ja sanonkin monesti: "Tietäisitpä vain kuinka paljon".

Karkin syönti paheni vuodenvaihteen aikana kun kevään stressi oli pahimmillaan. Oli opinnäytetyö, ennakkotehtävät, kesätöihin- ja opiskelupaikkaan hakemista. Oma isänikin herätteli minua ja kyseli täytyykö karkkia syödä niin paljon. Roskikseni sisältö oli todellakin suklaapatukoiden ja karkkipussien hylsyjä täynnä. Kontrolli on kuitenkin siinä että en päästä itseäni lihomaan ja syön myös "oikeaa ruokaa" karkkien sivussa.

Onko karkinsyöntini sitten syömishäiriö vai vain tilin tyhjennys operaatio?